Masz pytania ? Napisz do mnie!

Organizacja networkingowa – jak wybrać? cz.5

Organizacja networkingowa jeśli jest dobrze dobrana do Twoich potrzeb i oczekiwań, może znacząco zasilić grono Twoich klientów. Jednak nie wszystkie organizacje są takie same. Zobacz, na co warto zwrócić uwagę jeśli rozważasz przystąpienie do którejś z nich.

Brak wewnętrznej konkurencji

Nie wyobrażam sobie, żeby w mojej grupie networkingowej był przedstawiciel mojej profesji – tzn. osoba oferująca dokładnie to samo co ja. Partnerzy w grupie networkingowej powinni zastanawiać się nad tym, jak najlepiej zarekomendować moje usługi/produkty. Ostatnią rzeczą nad którą powinni się zastanawiać powinno być to, którego z partnerów zarekomendować z konkretnej profesji w obliczu potencjalnej rekomendacji. Tutaj konkurencja jest niepożądana.

Nie oznacza to jednak, że przedstawiciel danej profesji może być spokojny o swoje rekomendacje. Musi się starać, budować zaufanie i być profesjonalistą. Nie może jednak konkurować z kimś innym w ramach jednej grupy. Ta zasada nie podlega żadnej dyskusji. Jeżeli organizacja networkingowa w danej grupie dopuszcza więcej niż jednego przedstawiciela danej profesji, to nie warto zastanawiać się nad członkostwem w takiej organizacji.

Kluczowe pytanie:

  • Ilu przedstawicieli Twojej profesji może jednocześnie należeć do jednej grupy w organizacji networkingowej do której chcesz należeć?

Brak prowizji za polecenia

Uważam, że w dobrej organizacji networkingowej nie powinno być prowizji za polecanie innych członków grupy. Dlaczego? Nie każdy przedsiębiorca ma usługę/produkt ze sprzedaży której może wypłacić prowizję. Nie każdy chce ją wypłacać. Czasami, pomimo tego, że klient jest z polecenia i tak dochodzi do negocjacji ceny i nie bardzo jest z czego wypłacić prowizję. Zawsze pozostaje również pytanie, czy wysokość prowizji wypłacanej partnerowi będzie dla niego atrakcyjna? Czy nie będzie tak, że w mojej grupie polecani będą tylko Ci, którzy wypłacają za polecenia najwyższe prowizje?

Inne wątpliwości polegają na tym, że w trakcie polecenia nie chcę zastanawiać się nad kalkulacjami – kogo ekonomicznie warto polecać, a kogo nie. Inną sprawą jest to, że polecanie bezprowizyjne jest efektywniejsze. Ludzka natura działa tak, że lubimy pomagać. Jeśli możemy polecić kogoś bez korzyści finansowej, to przychodzi nam to z dużą łatwością, w naturalny sposób. Jeśli tylko mamy z tego coś mieć, przychodzi nam to trudniej. Zaczynamy to traktować jak kolejną transakcję handlową, co zabija spontaniczną i naturalną chęć pomocy. Tak jesteśmy zbudowani. Nie chcemy przecież, żeby klient pomyślał sobie, że mamy jakąś gratyfikację od kogoś, kogo mu polecamy. Brak prowizji powoduje również mniejszą presję na generowanie poleceń.

Kluczowe pytanie:

  • Czy w organizacji do której masz zamiar przystąpić występuje gratyfikacja finansowa (prowizja od transakcji) za polecenie partnera potencjalnemu klientowi?

Organizacja networkingowa z zasadami – kodeks etyki

Warto sprawdzić, czy organizacja networkingowa ma spisany i respektowany przez członków kodeks etyki, który dla wszystkich jest jednakowy. Taki dokument powinien określać przestrzegania jakich zasad oczekuje się od członków. A jeśli członkowie łamią zasady, powinni zostać usunięci z organizacji. Wszyscy członkowie grup networkingowych w danej organizacji są równi wobec zasad, dzięki temu grupy mogą być maksymalnie efektywne i realizować cele przedsiębiorców, którzy w nich działają.

Kluczowe pytania:

  • Czy organizacja networkingowa do której masz zamiar przystąpić ma spisany kodeks etyki?
  • Jak jest on stosowany w praktyce?

Specjaliści poszukiwani

Chociaż na pierwszy rzut oka może wydawać się to dziwne, to grupy networkingowe są tym lepsze, im węższe są specjalizacje członków grupy. Pisałem o tym, że powinien być tylko jeden przedstawiciel danej profesji. Podtrzymuję to twierdzenie. W niektórych branżach można jednak wyłonić wyraźny podział na specjalistów np. lekarze – stomatolog, ortopeda czy kardiolog. Wszyscy zajmują się leczeniem, ale w wąskiej specjalizacji i każdy z nich ma innych klientów. To powoduje, że każdy z nich może być członkiem tej samej grupy networkingowej. A jeśli każdy z nich wnosi min. 250 kontaktów – potencjalnych klientów, to im więcej specjalistów tym lepiej. Doświadczenia BNI pokazują, że „specjaliści” są dużo chętniej polecani niż „generalisci” – ludzie od wszystkiego.

Kluczowe pytanie:

  • Ilu specjalistów w wąskich dziedzinach należy do grupy networkingowej do której masz zamiar dołączyć?

Teraz kiedy już wiesz, na co należy zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej organizacji networkingowej dla Ciebie i rozwoju Twojej firmy, powinno być Ci łatwiej dokonać dobrego wyboru.

A co dla Ciebie jest ważne przy rozważaniach o przystąpieniu do organizacji networkingowej? Zapraszam do komentowania!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Sposoby na pozyskanie klientów!


Podaj swój e-mail i otrzymuj informacje, które pozwolą Ci pozyskać nowych klientów z polecenia!


Imię:

E-mail:


polityka prywatności

Dołącz